Identificarea beneficiarului real al societăților reglementate de Legea nr. 31/1990 și alte obligații ale acestor societăți din perspectiva prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului
Identificarea beneficiarului real al companiilor
Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative („Legea 129/2019”) care a intrat în vigoare la data de 21 iulie 2019 a adus o serie de modificări legislației anterioare din această materie.
Una dintre modificări se referă la obligația societăților înființate în baza Legii nr. 31/1990 de a identifica și de a furniza informații cu privire la beneficiarului real al acestora.
În sensul Legii 129/2019, prin beneficiar real se înțelege orice persoană fizică ce deține sau controlează în cele din urmă clientul și/sau persoana fizică în numele căruia/căreia se realizează o tranzacție, o operațiune sau o activitate.
În cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, noțiunea de beneficiar real include printre altele: persoana sau persoanele fizice care dețin ori controlează în cele din urmă persoana juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra unui număr de acțiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participația în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace (acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deținerii a cel puțin 25% din acțiuni plus o acțiune sau participația în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25%).
În situația în care, după epuizarea tuturor mijloacelor posibile și cu condiția să nu existe motive de suspiciune, nu se identifică nicio persoană fizică în conformitate cu criteriul menționat anterior sau în cazul în care există orice îndoială că persoana identificată este beneficiarul real, atunci beneficiar real în sensul legii este persoana sau persoanele fizice care asigură conducerea societății respective.
Potrivit art. 56 din Legea 129/2019, societățile înregistrate în registrul comerțului au obligația de a depune anual sau ori de câte ori intervine o modificare o declarație privind beneficiarul real al societății, în vederea înregistrării beneficiarului real în Registrul beneficiarilor reali ai societăților. Declarația anuală trebuie depusă la oficiul registrului comerțului unde este înmatriculată societatea, în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale, iar declarația de modificare a datelor de identificare ale beneficiarului real se depune în termen de 15 zile de la data la care modificarea a intervenit. Declarația se poate depune în formă autentică sau se poate da direct în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului.
Pentru societățile înregistrate în registrul comerțului anterior datei intrării în vigoare a Legii 129/2019 (i.e. 21 iulie 2019), termenul pentru depunerea declarației privind datele de identificare ale beneficiarului real este de 12 luni de la această dată.
Nerespectarea de către reprezentantul legal al societății a obligației de depunere a declarației privind beneficiarul real constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 RON la 10.000 RON. În cazul în care societatea, prin reprezentantul său legal, nu se conformează obligației de depunere a declarației în termen de 30 de zile de la data aplicării sancțiunii contravenționale, Oficiului Național al Registrului Comerțului va solicita instanței competente să dispună dizolvarea societății. Instanța va putea pronunța dizolvarea dacă societatea nu înlătură această neregularitate înainte de a se pune concluzii pe fond.
De asemenea, potrivit art. 19 din Legea 129/2019, persoanele juridice de drept privat înregistrate pe teritoriul României sunt obligate să obțină și să dețină informații adecvate, corecte și actualizate cu privire la beneficiarul lor real, inclusiv cu privire la modalitatea prin care se concretizează această calitate, și să le pună la dispoziția organelor de control și a autorităților de supraveghere, la solicitarea acestora.
Sancțiunea pentru nerespectarea acestei din urmă prevederi este avertismentul sau amenda de la 25.000 RON la 150.000 RON, iar în cazul persoanelor juridice limita maximă a amenzii se majorează cu 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscală încheiată, anterioară datei întocmirii procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției. Sancțiunile și măsurile pot fi aplicate membrilor organului de conducere și altor persoane fizice care sunt responsabile de încălcarea legii.
Totodată, pentru încălcări ale prevederilor Legii 129/2019, pe lângă sancțiunea amenzii contravenționale, pot fi aplicate și una sau mai multe din sancțiunile complementare prevăzute de lege (e.g. suspendarea activității, pe o durată de la o lună la 6 luni, blocarea contului bancar pe o durată de la 10 zile la o lună, închiderea sucursalei sau a altui sediu secundar etc.).
În plus față de obligația de a declara beneficiarul real, societățile au și alte obligații importante cum ar fi: (i) obligația de a raporta Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (“Oficiul”) tranzacțiile efectuate în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în RON a 10.000 EURO, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni care au o legătură între ele, (ii) obligația de a raporta Oficiului tranzacțiile definite de lege ca fiind suspecte, (iii) obligația de a implementa și aplica măsuri de cunoaștere a clientelei, (iv) obligația de a păstra documentele și înregistrările obținute în aplicarea măsurilor de cunoaștere a clientelei etc.
Bogdan Riti
Silvia Dumitrache