În contextul actual, generat de criza coronavirus (Covid-19), angajatorii trebuie să acorde o atenție deosebită implementării unor măsuri menite să prevină riscul de contaminare a angajaților la locul de muncă și de răspândire a virusului.
Aceste măsuri vor avea în vedere pe de-o parte instruirea angajaților cu privire la măsurile de sănătate și securitate, iar pe de altă parte vor viza, în măsura posibilă, flexibilizarea programului de lucru al angajaților.
În cazul în care restricțiile impuse de autorități pentru limitarea răspândirii virusului determină reducerea sau suspendarea activității angajatorului, acesta poate apela la o serie de măsuri, stabilite unilateral sau în acord cu salariații, în vederea reducerii efectelor negative până la restabilirea activității.
A. Sănătatea și securitatea muncii
- Angajatorii sunt responsabili pentru implementarea măsurilor de sănătate și securitate în muncă a angajaților în toate aspectele legate de muncă.
- Angajatorii trebuie să informeze și să instruiască salariații cu privire la regulile de igienă necesar a fi respectate pentru reducerea riscului de contaminare. Afișarea la locul de muncă, în locuri adecvate şi uşor accesibile pentru angajaţi, și la grupurile sanitare a unor informări clare și explicite este recomandabilă.
- Atât angajatorii cât și angajații trebuie să acorde o atenție sporită regulilor generale de igienă. Regulile minime de igienă sunt anunțate constant prin mijloacele mass-media (radio, TV) și sunt publicate pe site-ul Ministerului Sănătății: spălarea mâinilor cât mai des, cu apă și săpun sau utilizarea de dezinfectant pe bază de alcool, evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infecții respiratorii acute, evitarea atingerii cu mâinile a ochilor, nasului și gurii, acoperirea gurii și a nasului în caz de tuse sau strănut, curățarea tuturor suprafețelor cu dezinfectanți pe bază de clor sau alcool, utilizarea măștii de protecție în cazul în care există suspiciuni de boală sau în cazul acordării de asistență persoanelor bolnave etc. Aceste reguli trebuie detalitate în instructajul făcut de angajator la locul de muncă.
- Pe lângă regulile minime de igienă, angajatorul trebuie să stabilească, în funcție de activitatea concretă a angajaților și de mediul de muncă, și alte măsuri necesare pentru reducerea riscului de contaminare.
- Ministerul Muncii și Protecției Sociale recomandă, printre altele, în scopul prevenirii răspândirii infectării cu coronavirus:
(i) efectuarea unei analize la nivelul angajatorului în vederea prioritizării serviciilor esențiale sau relevante de cele neesențiale, cu respectarea drepturilor la securitate și sănătate în muncă a lucrătorilor;
(ii) determinarea naturii și nivelului de risc pentru orice activitate susceptibilă să prezinte un risc de expunere la COVID-19 și stabilirea următoarelor măsuri: limitarea expunerii, elaborarea unui plan de măsuri întocmit în baza recomandărilor medicului de medicina muncii, anunțarea imediată a Direcției de Sănătate Publică competentă teritorial;
(iii) întocmirea unui plan de asigurare a continuității activității în situația în care un număr semnificativ de lucrători nu ar putea să își desfășoare activitatea la locul de muncă organizat de către angajator. Următoarele măsuri ar putea fi luate: identificarea locurilor de muncă pentru care trebuie asigurată continuitatea, identificarea angajaților care pot fi mutați de la un loc de muncă la altul astfel încât să se asigure continuitatea activității (în funcție de calificările/competențele acestora), identificarea angajaților care au infrastructura IT necesară de a lucra de acasă;
(iv) aplicarea procedurilor stabilite la nivel național de către Ministerul Sănătății în cazul în care angajatul prezintă simptome asociate infecțiilor respiratorii la locul de muncă;
- În cazul unui angajat confirmat cu COVID-19, angajatorul are obligația să informeze Direcția de Sănătate Publică pe raza căreia își desfășoară activitatea, în vederea demarării procedurilor pentru efectuarea anchetei epidemiologice.
- Este recomandabil ca regulile de sănătate și securitate în muncă să fie actualizate în funcție de evoluția răspândirii virusului și de măsurile dispuse de autorități.
- Angajatorul are obligația să informeze angajații cu privire la procedura de acordare a concediului medical în caz de carantină și izolare la domiciliu.
- Angajatorul are obligația de a asigura materialele igienico-sanitare corespunzătoare.
B. Programe flexibile de muncă și reducerea întâlnirilor și deplasărilor
- În funcție de domeniul de activitate, angajatorii pot stabili pentru perioade determinate măsuri de flexibilizare a muncii pentru a preveni sau limita expunerea salariaților la aglomerația din trafic și din spațiile închise:
(i) defășurarea activității la domiciliu sau în regim de telemuncă;
(ii) programe individualizate de muncă, cu stabilirea unor ore diferite de începere/terminare a programului de lucru.
- În toate situațiile menționate anterior este necesar:
(i) să se obțină acordul salariatului;
(ii) să se încheie un act adițional la contractul de muncă;
(iii) să se includă în actul adițional elementele obligatorii prevăzute de Codul Muncii.
- Este recomandabilă înlocuirea întâlnirilor față-în-față cu conferințe telefonice sau video-conferințe sau corespondență prin mijloace electronice.
- Este recomandabilă suspendarea sau reducerea pe cât posibil a deplasărilor în interes de serviciu.
C. Posibile măsuri privind reducerea/suspendarea activității ca urmare a impactului răspândirii virusului și al restricțiilor impuse de autorități asupra desfășurării activității
Reducerea programului de lucru ca urmare a reducerii temporare a activității
- Angajatorul poate lua măsura reducerii temporare a activității pentru perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare.
- Programul de lucru poate fi redus de la 5 zile la 4 zile pe săptămână cu reducerea corespunzătoare a salariului.
- Măsura poate fi luată la nivelul angajatorului sau doar la nivelul unor departamente/secții ale angajatorului.
- Angajatorul trebuie să se consulte în prealabil cu sindicatul reprezentativ la nivelul angajatorului/reprezentanții salariaților.
- Măsura va dura până la remedierea situaţiei care a cauzat reducerea programului de lucru.
- În vederea implementării reducerii programului de lucru, angajatorul trebuie să emită o decizie care să conțină, printre altele, motivele care au determinat această măsură și departamentele/secțiile afectate.
- Decizia trebuie comunicată sindicatului reprezentativ/reprezentanților salariaților, precum și salariaților afectați.
Suspendarea contractului de munca pe durata reducerii/întreruperii temporare a activității
- Angajatorul poate lua măsura reducerii temporare sau a întreruperii temporare a activității.
- În cazul în care angajatorul are cel puțin 20 de salariați, acesta trebuie să se consulte în prealabil cu sindicatul/reprezentanții salariaților.
- Pe durata reducerii/întreruperii temporare a activităţii, salariaţii implicaţi în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfăşoară activitate, vor primi de la angajator o indemnizaţie de cel puțin 75% din salariul de bază.
- Pe durata reducerii/întreruperii temporare a activităţii salariații se află la dispoziția angajatorului.
- Angajatorul poate oricând să dispună reînceperea activității.
- În vederea implementării reducerii/întreruperii temporare a activității, angajatorul trebuie să emită o decizie care să conțină printre altele motivele care au determinat această măsură.
- Decizia trebuie comunicată sindicatului/reprezentanților salariaților, precum și salariaților afectați.
Suspendarea contractului de muncă pentru cauză de forță majoră
- Potrivit Codului Muncii, contractul individual de muncă se suspendă de drept în caz de forță majoră.
- O analiză cu privire la incidența cazului de forță majoră trebuie efectuată de la caz la caz, în funcție de impactul pe care îl are răspândirea virusului și restricțiile impuse de autorități asupra desfășurării activității de către angajator.
- În cazul în care răspândirea virusului și restricțiile impuse de autorități determină imposibilitatea desfășurării activității de către angajator, acesta poate constata prin decizie intervenirea cazului de forță majoră și suspendarea contractelor de muncă ale angajaților.
- Pe durata suspendării contractului de muncă se suspendă prestarea muncii de către salariat și plata drepturilor salariale de către angajator.
Acordarea de zile libere plătite și compensarea ulterioară cu ore suplimentare
- Angajatorii au posibilitatea de a acorda salariaților zile libere plătite în perioadele de reducere a activității.
- Zilele libere plătite acordate de angajator se vor compensa cu orele suplimentare efectuate în următoarele 12 luni.
- Implementarea măsurii de acordare a zilelor libere plătite cu compensarea ulterioară prin ore suplimentare se face prin decizie emisă de angajator și comunicată salariaților.
Modificarea duratei timpului de muncă (timp de muncă parțial)
- Angajatorii pot agrea cu salariații modificarea temporară a timpului de lucru, din normă întreagă în normă parțială, și modificarea corespunzătoare a salariului.
- Măsura poate fi implementată doar cu acordul salariatului prin semnarea unui act adițional la contractul de muncă.
- Actul adițional trebuie să conțină elementele obligatorii prevăzute de Codul Muncii pentru contractele de muncă cu timp parțial.
Concedii fără plată
- Angajatorii pot acorda concedii fără plată la cererea salariaților.
- În cazul în care angajatorul aprobă cererea de concediu fără plată, va emite o decizie în acest sens prin care va dispune și suspendarea contractului individual de muncă pe această perioadă.
Concedierea pentru motive care nu țin de persoana salariatului
- În cazul în care răspândirea virusului și restricțiile impuse de autorități pentru limitarea răspândirii acestuia determină perturbarea semnificativă a activității angajatorului, fără posibilitatea preconizată de redresare într-o perioadă rezonabilă de timp, angajatorul poate apela la cea mai drastică măsură prevăzută de legislația muncii, respectiv concedierea salariaților pentru motive care nu țin de persoana salariatului;
- În funcție de numărul salariaților la nivelul angajatorului și al salariaților afectați, măsura poate fi individuală sau colectivă și impune respectarea tuturor formalităților și procedurilor prevăzute de legislația muncii pentru aplicarea acesteia (consultări, preaviz, informare autorități, respectarea interdicțiilor la concediere etc).