La data de 10.08.2020 s-a publicat Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020 („OUG 132/2020”) prin care s-au stabilit o serie de măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice actuale.
Astfel, Guvernul a adoptat următoarele măsuri prin OUG 132/2020:
-
Suportarea de către stat a unei indemnizații în cazul reducerii temporare a activității angajatorului ca urmare a instituirii stării de urgență/alertă/asediu
În cazul reducerii temporare a activității determinate de instituirea stării de urgență/alertă/asediu, angajatorul are posibilitatea reducerii timpului de muncă al salariaților cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă („CIM”).
Pe durata reducerii timpului de muncă salariații afectați de măsură beneficiază, pe lângă drepturile salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat, de o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în CIM și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă.
Indemnizația este suportată de angajator și se achită la data plății salariului aferent lunii respective.
Indemnizația se va deconta din bugetul asigurărilor pentru șomaj după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea. Procedura de decontare a indemnizației, precum și perioada de aplicare a măsurii se vor stabili prin hotărâre a Guvernului.
Conform OUG 132/2020, în situația în care angajatorul nu recuperează indemnizația de la bugetul asigurărilor pentru șomaj, acesta nu are dreptul să o recupereze de la salariat.
Angajatorul poate dispune măsura reducerii timpului de muncă și poate solicita decontarea indemnizației dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
- măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității;
- reducerea activității este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puțin 10% față de luna similară din anul anterior.
Reducerea timpului de muncă se stabilește prin decizie a angajatorului, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligația de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună.
Decizia angajatorului privind reducerea timpului de muncă, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile și drepturile salariale aferente se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii și se transmite în Revisal cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia.
Angajatorul are obligația informării și consultării sindicatului/reprezentanților salariaților/salariaților, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului.
Pe perioada de aplicabilitate a măsurii:
- sunt interzise angajarea de personal pentru prestarea unor activități identice ori similare cu cele prestate de către salariații al căror timp de muncă a fost redus, precum și subcontractarea de activități desfășurate de salariații al căror timp de muncă a fost redus. Interdicția se raportează și la nivel de filială, sucursală sau alte sedii secundare;
- salariații afectați de această măsură nu pot efectua muncă suplimentară la același angajator;
- salariaților afectați nu le poate fi redus programul de lucru în temeiul art. 52 alin (3) din Codul Muncii (i.e. reducerea programului de la 5 la 4 zile pe săptămână);
- salariații beneficiază de toate celelalte drepturi prevăzute în CIM sau în contractul colectiv de muncă, proporțional cu timpul efectiv lucrat. Prin excepție, acordarea de bonusuri, precum și alte adaosuri la salariul de bază pentru structura de management a angajatorului se efectuează după finalizarea perioadei de aplicare a măsurii;
- angajatorul nu poate iniția concedieri colective în lunile în care se aplică reducerea timpului de muncă;
- angajatorul datorează contribuția asiguratorie pentru muncă atât pentru drepturile salariale aferente timpului de muncă lucrat, cât și pentru indemnizația sus-menționată.
Indemnizația nu se cumulează pentru același angajat cu:
- măsura prevăzută la pct. 2 de mai jos;
- măsurile de sprijin acordate potrivit art. I și III din OUG nr. 92/2020 (i.e. suportarea de către stat a 41,5% din salariu pentru salariații care au fost în șomaj tehnic în perioada stării de urgență sau alertă, suportarea de către stat a 50% din salariul șomerilor tineri/în vârstă angajați până la 31 decembrie 2020);
- măsurile de stimulare a angajatorilor finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002 (e.g. pentru angajarea absolvenților unor instituții de învățământ, absolvenților cu dizabilități, șomerilor în vârstă de peste 45 de ani, tinerilor cu risc de marginalizare socială).
-
Rambursarea unei părți din salariul noilor angajați cu CIM pe perioadă determinată
- în cazul încheierii de contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni, statul va suporta o parte din salariul acordat salariaților în cauză, reprezentând 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut la nivel național;
- măsura este aplicabilă până la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni, la alegerea angajatorului;
- angajatorul va plăti integral salariul, procentul de 41,5% fiind decontat ulterior de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă;
- rambursarea sumei suportate de stat se face la cererea angajatorilor pe baza declarației pe propria răspundere însoțită de lista persoanelor pentru care se solicită plata, după îndeplinirea de către angajator a obligațiilor declarative și de plată aferente veniturilor din salarii/asimilate salariilor;
- plata se efectuează în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, în baza unei proceduri care se va aproba prin hotărâre de Guvern.
-
Sprijin financiar pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă
- pentru desfășurarea activității în regim de telemuncă, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziționării de pachete de bunuri și servicii tehnologice necesare desfășurării activității în regim de telemuncă;
- suma sus-menționată se acordă angajatorilor, până la 31 decembrie 2020, în limita fondurilor alocate cu această destinație, pentru angajații care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgențăpentru cel puțin 15 zile lucrătoare;
- modalitatea de acordare și categoriile de bunuri ce pot fi achiziționate se vor stabili prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale;
- în termen de 30 de zile de la acordarea sprijinului, angajatorul are obligația de a transmite Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă documente justificative referitoare la achiziția categoriilor de bunuri; în caz contrar angajatorul trebuie să restituie integral suma primită, în 30 de zile de la expirarea termenului menționat anterior.